Browser Kategori

Style, Wanderlust

Vi skal holde jul i Tromsø i år

Billedet er lånt hos Visitnorway.dk

Vi skal i år holde jul sammen for første gang, Kenneth og jeg, og ikke nok med det, så skal vi gøre det hos hans mor, som jeg ikke har mødt endnu – i Norge! Hun bor med sin mand i Tromsø, som ligger helt oppe i Nord Norge. Det er dæleme langt hjemmefra :o)

Når det ligger så langt oppe nord på og de ikke har mere end et par timers sollys om dagen på denne årstid (har jeg fået fortalt), så er jeg ikke i tvivl om, at det kommer til at blive hundekoldt. Jeg er nok garanteret både en hvid jul OG kolde tæer, hehe.

Sort dunjakke, Black Diamond // Rød dunjakke, Black Diamond // Sort dunjakke, Helly Hansen // Hvid dunjakke, The North Face

Derfor har jeg en række småting, som jeg skal ud og have købt, inden vi tager afsted, så jeg kan holde varmen bedst muligt til jul. Jeg skal blandt andet have købt mig noget ski undertøj, et par ordentlige handsker, en hue og ikke mindst en varm jakke. Min nuværende vinterjakke er slet ikke varm nok til at kunne stå imod kulden oppe nord på.

Jeg har derfor været et smut forbi Campz.dk, hvor man bl.a. kan finde dun -og vinterjakker til skiferien. Her har jeg fundet fire forskellige dunjakker, som jeg uden tvivl ville kunne holde varmen i, når vi skal på opdagelse og eventyr i Tromsø.

Skal jeg være ærlig, så er jeg nok mest hooked på den lange Helly Hansen jakke. 1. Den er sort og 2. så er den lang. Perfekt efter min smag og så forbliver bagen også dejlig varm :o)

Har I fundet årets vinterjakke?

Food & Drinks, Wanderlust

Vores solskinsdag i København

Som I kunne læse på bloggen i sidste måned, var Kenneth og jeg på kærestetur til Oslo. På tilbagevejen havde vi nogle timer i København, som vi gerne ville gøre det meste ud af.

Jeg har nok været 1.000 gange i København, plus minus. Jeg har gået til sindssygt mange koncerter derovre og haft mange venner, der var bosat i byen. Dertil kommer diverse rejser, som er gået igennem Kastrup. I 2014 – 2015 gik jeg også to semestre på Københavns Universitet, så det blev til riiiigtig mange ture frem og tilbage.

På trods af mine mange besøg i byen, har jeg faktisk ikke set så meget af København, som turistattraktioner, museumer mv.. Noget som jeg i min voksne alder er begyndt at gå meget mere op i. Derfor gik der også lidt turist i den, da vi ankom med færgen i København tirsdag morgen.

På min liste over ting, vi bare skulle nå omkring, var det fine bageri, Leckerbaer, som serverer finurlige og instagram venlige kager i stakkevis.

Vi fik os en café au lait og delte en omgang af deres signatur kager. Mums.

Det aller første, vi gjorde, da vi ankom tilbage til København, var, at lægge vejen forbi Den Lille Havfrue. Jeg havde aldrig set hende forinden, selvom jeg har besøgt både Dubai, London, Budapest mv., så har jeg alligevel aldrig været forbi Danmarks mest kendte varetegn og turistattraktion (i hvert fald én af dem).

Er det ikke lidt skørt at tænke på? Så den skulle vi da selvfølgelig have tjekket af listen.

Hvad, der ikke fremgår af billedet ovenfor, er, at hele området omkring Den Lille Havfrue var stuvende fuld af kinesere. Hold nu op, hvor var der mange. De stod alle og havde hvert deres lille photoshoot foran den lille dame på stenen.

På vejen fra Leckerbaer mod Hovedbanegården, var det nærmest en selvfølge at slå vejen ind forbi Rosenborg Slot. Endnu en turistattraktion, som jeg aldrig selv har set – på trods af, at jeg faktisk flere gange har været i Kongens Have. Utroligt egentligt.

Vejret var simpelthen så skønt. Vi smed jakkerne og slog os ned på en bænk i det dejlige vejr. Lige her fra, hvor det sidste billede er taget. Her sad vi ellers bare og betragtede den smukke have og det flotte slot.

Vi havde en rigtig dejlig dag, hvor vi legede turister i vores egen hovedstad.

Wanderlust

Guide: Én dag i Oslo – Det skal du se!

Det er ikke længe siden, vi kom hjem fra vores mini cruise til Oslo. Hvis du står overfor at skal afsted snart selv, overvejer en minitur eller skal mellem lande nogle timer i byen i forbindelse med en anden tur, så har jeg her lavet en mini guide til ting, du kan se og opleve på få timer.

Gratis seværdigheder og oplevelser du skal se:

Det Norske Kongehus, Slottsplassen 1

For enden af byens hovedgade, Karl Johans Gate, skuer det royale slot på bakketoppen over resten af byen. Det er nemt at finde og ligger godt centralt. Slottet bliver bevogtet af fine gardere og der er en skøn udsigt over byen heroppe.

Omkring slottet ligger der nogle hyggelige slotshaver, som man med fordel kan tage en lille spadsere tur i.

Akershus Festning, Festningsplassen 1

Den fine middelalderlige borg ligger tæt på Oslo Havn og har den skønneste udsigt ud over fjorden. Denne seværdighed var helt klart Kenneths og min favorit på vores besøg. Borgen bliver stadig bevogtet af kongens garder og er helt klart et besøg værd.

Læs mere om Akershus her: Akershus Festning med den skønneste udsigt

Tips til flere seværdigheder og opleveser:
Kon-Tiki museet, Bygdøynesveien 36
Vigelandsanlegget, Nobels gate 32
Frognerparken, Kirkeveien 0369

Gode steder at spise:

Kaffebrenneriet, ligger mange steder i Oslo

Kaffebrenneriet er en kaffekæde i stil med svenske Espresso House eller danske Baresso. Her serverer de god kaffe og lækkert bagværk i hyggelige omgivelser. Denne kæde læste jeg mange gode anmeldelser om, inden vi selv tog til Oslo. Den er helt sikkert anbefalingerne værd!

Hard Rock Café, Karl Johans gate 45

Jeg synes, man som minimum bør besøge Hard Rock Café én gang i livet. De kan altså noget helt specielt med deres overdådige burgere og drinks.

Læs mere om vores besøg hos Hard Rock Café, Oslo: Madorgie på Hard Rock Café, Oslo

Tips til flere højt anbefalede spisesteder:
TUNCO, Bjerregaards gate 2
Oslo Raw, Ullevålsveien 82

Shopping i Oslo:

Karl Johans gate

Byens måske nok største gade. Her er butikker så langt øjet rækker. Både internationale, som norske butikker. Der er noget til enhver smag her. Alt samlet helt centralt.

Paleet, Karl Johans gate 37-43

Selvom shoppingcenteret her også ligger på Karl Johans gate, synes jeg alligevel, at det fortjente et lille highlight. Det er et rigtig lækkert, lille shoppingcenter med den flotteste interiør. I centeret ligger der nøje udvalgte butikker med flotte varer og lækre specialiteter. Her er alt fra spisested, vinbutik, tøj, beauty og bøger.

Det er dog lidt pricey i Paleet, men jeg synes helt sikkert, man skal tage et smut ind forbi, når nu man alligevel er på Karl Johans gate.

Har I nogle gode tips til et besøg i Oslo? 🙂

Wanderlust

Akershus Festning med den skønneste udsigt

Denne oplevelse var både min og Kenneths favorit på vores tur i Oslo, nemlig

Akershus Festning
» Slottet stammer fra Middelalderen, men blev senere ombygget af Christian 4. Selveste Dronning Margrethe 1. (hende, der dannede den nordiske union) har også selv boet på slottet. Det er derfor et slot med stor tilknytning til Danmark.

» Borgen er aldrig blevet indtaget med magt af en fjendtlig udenlandsk hær, men blev overgivet til tyskerne i 1940. Den dag i dag er Akershus stadig militært og er bevogtet af kongens garde.

Vi gik en tur rundt på borgen og udforskede alle dets små krummelurer og sideveje. Man bliver grebet af en nærmest barnagtig og nysgerrig stemning, når man går rundt i de middelalderlige omgivelser.

Akershus troner flot over Oslo og nærmest alle steder fra borgen, har man den smukkeste udsigt ud over Oslo Fjord. På sådan en flot og solrig dag som denne, blev man betaget ved hvert eneste kig ud over borgen. Rundt om stod kongens garde stolt og vågede. Efteråret havde samtidigt indfundet sig og de rød/brune farver synes nærmest at gøre Akershus endnu mere finurlig og eventyrlig.

Det er helt sikkert et besøg værd, hvis I taget et smut forbi Oslo!

Den smukkeste solopgang over Oslo Fjord

På vores minicruise til Oslo forsøgte vi at få så meget ud af turen som overhovedet muligt. Vi befandt os i skønne, smukke omgivelser – himmel, hav og ofte bjerge. Det skal man da ikke tage for givet!

Den første aften på krydstogtet sad vi sammen og nød solnedgangen. Det var både smukt og romantisk.

Inden afgang havde min skønne veninde, Camilla, tippet os om at stå tidligt op om morgenen, når vi ankom til Oslo. Det skulle angiveligt være det smukkeste syn, sagde hun. Så det gjorde vi da.

6:45 ringede vækkeuret. Vi tog tøj på og skyndte os op på øverste dæk, hvor dette smukke syn mødte os. Wauv.

Én dag i Oslo

Vores dag i Oslo er godt og vel kommet til vejs ende.

Kl. 9:30 ankom vi til byen og om mindre end én time sejler vi hjem mod København igen. Godt og vel 7 timer i Norges hovedstad.

Vi har haft en stille og rolig dag – ingen stress og jag, men blot lidt små slentren og hyggelige stunder i det virkelig skønne og solrige Oslo.

Billederne her er fra vores gåtur op forbi Kongehuset. Man kan på lang afstand se hele vejen op til slottet. Den lange allé fører én op ad bakken, hvor det prægtige kongehus ligger.

Slottet er ikke bare flot – når først man er nået op til toppen, har du en skøn udsigt ud over Oslo. Har man lyst til lidt eventyr, kan man gå på opdagelse i slotshaverne, som ligger rundt om slottet.

Så er vi på vej!

Jeg har vovet at kaste mig ud i noget nyt her på bloggen – at blogge mere “på farten” og mere “live”, så at sige.

Det vil sige; at jeg fx sidder i bussen lige nu på vej til banegården og blogger over telefonen. Det er en smule uvant for mig, men jeg synes, det gør bloggen lidt mere autentisk, hvis jeg kunne få lidt flere af disse indlæg klemt ind blandt de andre mere planlagte.

Billedet er taget for knap 10min siden og der er kun lige hurtigt blevet pillet ved kontrasterne og beskæringen. Vi er nemlig på vej til KBH, hvor vi i eftermiddags skal på minicruise til Oslo!

Stay tuned for indlæg fra turen de næste par dage! 🙂