Tips & Guides

5 tips til at blive mere glad i hverdagen

Jeg har aldrig været gladere.

Det sidste halve år har været fantastisk. Jeg har så mange skønne minder og oplevelser, som aldrig før. Det er på trods af, at jeg ikke har noget fuldtidsjob, ikke kan finde hoved og hale i min uddannelsesretning og ikke har været rigtigt ude at rejse i år.

Det er vigtigt for mig at understrege, at det ikke er dit job, antallet af dyre oplevelser eller lignende, der skal afgøre, hvor glad du er. Det bestemmer du selv.

Jeg besluttede mig for, da jeg stoppede ude i Bilka og havde haft den mest stressede og sværeste periode i mit liv, at jeg ikke længere ville lade det være op til tilfældigheder eller andre at bestemme, om jeg skulle være glad eller ej.

Det er derfor jeg har valgt at skrive denne guide; 5 tips til at blive mere glad i hverdagen. Så der forhåbentligt er andre, der kan tage del i glæden og lære af mine erfaringer.

5 simple tips til at blive gladere i hverdagen – tips, der har hjulpet mig

1. Lær at sige “PYT!”

– Det første og nok også vigtigste trin, på vejen mod en gladere hverdag, er at lære at sige “PYT!”. Lad være med at hænge dig i bagateller – det er der ingen, der har gavn af. Snerrer din kollega efter dig eller har kæresten igen igen brugt det sidste toiletpapir uden at hente en ny rulle, så sig “pyt”. Livet er for kort til at bruge tid og kræfter over småting.

– Jo bedre, du bliver til at sige “pyt”. Jo mere vil du føle hverdags byrden blive løftet fra dine skuldre og du vil have mere overskud og tid til at koncentrere dig om de ting, der virkelig betyder noget for dig.

.

2. Bliv bedre til at sige tak og værdsætte andre

– Husker du at sige tak, når andre gør dig noget godt? I en travl og hektisk hverdag, hvor hovederne er fulde af andre tanker, tænker man måske ikke over det. Men prøv ad.

– Du vil opleve, at sige tak over de mest banale ting – som fx kæresten, der tager opvasken eller veninden, der byder på kaffe – vil føles godt, gøre andre glade og samtidig få dig til at fremstå mere sympatisk. Win win.

.

3. Du er god nok. Ja, du er faktisk perfekt!

– Dette trin tager tid og de fleste vil nok skulle øve sig. Det handler nemlig om kærlighed til sig selv og ikke blot at acceptere dig selv, men lære at elske dig selv – på trods af tyndt hår og små kageruller på maven.

– Der findes et utal af selvkærligheds guides på nettet, så jeg vil ikke gå nærmere ind i, hvordan du skal bære dig ad. Vi er alle forskellige og det er ikke nødvendigvis de samme ting, der virker for dig, som det gjorde for mig.

.

4. Det er okay at sige fra

– Husk dig selv. Hvis dine kollegaer, venner eller familie beder dig om hjælp til noget eller inviterer dig med til et arrangement, så er det altså helt okay at mærke efter. Hvis du har fint med overskud og tid og endda også lyst, go for it.

– Hvis du derimod trænger til noget alene tid, føler dig stresset eller har utrolig meget at se til, er det også helt i orden at melde fra. Det er faktisk vigtigt, at du gør det nu og da, så det ikke hober sig op og bliver til en byrde. Det er vigtigt at sige fra, så du har tid og overskud til de ting, der virkelig betyder noget for dig.

.

5. Prioritér det, der gør dig glad

– Det lyder måske simpelt nok, men alligevel gør vi det alt for sjældent. Find ud af, hvad der virkelig betyder noget for dig og som gør dig glad. For mig er det lige for tiden tid med vennerne og træningen, der gør mig rigtig glad.

– Jeg har gjort mig meget mere umage med at få arrangeret ting med mine venner og veninder. Bl.a. har jeg zumba aftaler med Lotte, på den måde får jeg slået 2 fluer med ét smæk. Jeg har nogle forskellige vennegrupper, hvor vi prøver på at arrangere forskellige ting. Fx ugentlige komsammen, spilaftener mv..

– Ofte er det ikke aktiviteten, der gør forskellen, men bare man er sammen. Det behøver ikke at være et kæmpe arrangement.

– Dette punkt er helt sikkert det, der har haft størst indflydelse på min glæde i år. Uden tvivl. Sammenhold og sociale arrangementer betyder alt for meget og har en stor indflydelse på min glæde. Hvad har indflydelse på dit?

Like what you see? Remember to follow on bloglovin’ <3

Forrige Indlæg Næste Indlæg

RELATEREDE INDLÆG

2 Kommentarer

  • Svar Tine 20. oktober 2018 at 19:59

    Det er altid spændende at se hvordan andre håndterer det der med at være glad. Det er alt for nemt at glemme hvad der gør en glad. I stedet stresser vi og bevæger os måske længere og længere væk fra det “glade mig”.

    Træning – som du skriver – er en af de der ting der alt for hurtigt bliver fejet under gulvtæppet for mit vedkommende, for at der er mere tid til studiet. Sandheden er bare at studiet er lidt nemmere at overskue med træning. Og træning gør glad. Ligesom det at være i min egen lille boble og lave noget kreativt giver glæde 😀
    Det at sige pyt og fokusere på det der kan gøres noget ved hjælper også mig en del.
    Og ja, så det der med at være social er lidt ligesom dilemmaet med træning.

    Kram Tine 😀

    • Nikki Lund
      Svar Nikki Lund 25. oktober 2018 at 9:03

      Det har du virkelig bare ret i! Træning er også ofte noget, jeg får valgt fra, hvis jeg er meget stresset, men det er godt at prioritere ind i mellem – også selvom man ikke liiige har overskuddet, for det giver bare så meget luft oppe i hovedet og så kan man fokusere endnu bedre på de andre ting bagefter 🙂
      Kram,

    Skriv en kommentar