Wanderlust

Det gamle samfund bagom turistbyen Alanya

Jeg er gået hen og blevet ret glad for badeferier, meeeeeen… Der må nu også ske lidt, så på vores ferie i Alanya havde jeg arrangeret, at vi skulle på Jeepsafari. Action skulle der til og hvilke bedre omgivelser end i de smukke bjerge med udsigt ud over havet?

Forinden vores udflugt havde jeg forventet, at det egentligt bare drejede sig om en køretur op i bjergene med et stop ved en sø, som vi nok skulle tilbringe et par timer ved, inden vi atter skulle tilbage til hotellet. JEG TOG SÅ GRUELIG FEJL!

Jeepsafarien overgik mine vildeste fantasier (setup’et kommer jeg ind på i et senere indlæg, glæd jer!). I dette indlæg vil jeg komme ind på de forskellige stops, som vi havde undervejs. Det første stop var ved en lille traditionel tyrkisk familiehytte, hvor vi holdt en times tid. Her kunne vi se og smage tyrkiske pandekager/fladbrød med chokolade, friskpresset juice og gå rundt i deres ydmyge hjem. Super hyggelig oplevelse!

I’ve grown fond of chartertrips buuuuuut.. I feel the need for a little action now and then which is why I had arranged for a Jeepsafari in Alanya. An action packed trip to the beautiful mountains with a view over the ocean.. Who can say no?

Before the safari I had expected a nice and perhaps a bit quite trip to the mountains with a stop at a lake which we would spend a couple of hours by until we drove back to the hotel. BUT OH, HOW WRONG I WAS!

The jeepsafari exceeded my wildest fantasies (I’ll let you in on the setup in a later post, look forward to it!). In this post I wanna show you all of the stops we did in between the race. The first stop was at a small traditional Turkish familyhut where we stopped for about an hour. Here we could see and taste traditional Turkish pancakes / flatbread with chocolate, fresh orange juice and wander about their humble home. What an experience!

Andet stop var længere oppe i bjergene i en lille landsby. Her var vi inde forbi en lille, gammel moske i dets originale stand (hvilket kunne høres og ses inden i). Det var en super hyggelig oplevelse, specielt eftersom jeg aldrig har trådt indenfor dørene i en moske før – noget jeg faktisk i længe har ønsket mig at opleve.

Moskeén havde den skønneste udsigt ud over bjergene og nede for foden af det hellige sted, stod der en mand og lavede traditionel tyrkisk mynte te.

Second stop was further up into the mountains in a small village. Here we visited a small, very old mosk in its original state (which was obvious for the eye and the ears when inside).  It was an incredibly experience especially since I’ve never visited a mosk before – something I’ve actually wanted for quite a while now.

The mosk had the most amazing view over the mountains and by the foot of the holy place was a man making traiditinal Turkish tea.

Det tredje stop gjorde vi i en skov på en tyrkisk gård. Her havde familien arrangeret en lille restaurant og udendørs pladser, hvor vi fik lækker mad, som de stod og grillede ved vores ankomst.

Her slappede vi af i et roligt tempo og helt nede i gear, imens vi prøvede på at tørre så meget som muligt.

Efter dette stop tog vi et smut ned i en dal, hvor der lå en lille udendørs svømmingpøl med vipper og alt muligt andet sjovt. Jeg skippede dukkerten og valgte i stedet at varme i solen – jeg havde fået vand nok – noget I vil høre meget mere om i et af mine næste indlæg! :o)

Third stop we made in the forrest at a Turkish farm. Here the family had arranged a small restaurant and outdoor seatings where we had delicious food freshly made at our arrival. Here we relaxed in a calm atmosphere whilst we tried to dry as much as possible.

After the meal we went to a valley with a little outdoor pool. I skipped the dip and chose instead to bathe in the sun – I had had enough of water for this day – something you’ll hear much more about in one of my following posts!