Tips & Guides

Stine var viljestærk: Nu har hun fået sin drømmekrop

Jeg har fået muligheden for at snakke med søde Stine fra STINE-EBBESENDAHL.DK omkring hendes vægttab og hendes vej mod en sundere livsstil. Læs med og få inspiration til at påbegynde dit eget vægttab!

stin2

Stine stod i efteråret 2015 overfor en skillevej; hun var netop blevet inviteret til rund fødselsdag i kærestens familie, som skulle foregå i Sivota, Grækenland sommeren efter og hun havde ikke tænkt sig at skulle bruge hele ferien på at gå og være flov over hendes krop. Det blev startskuddet til Stines “projekt vægttab”.

“Jeg lavede intet forarbejde, men sprang egentlig bare direkte ud i det”

Ligesom så mange af os andre, hadede Stine noget så inderligt at løbe, men råder nybegyndere til at blive ved. Et skodråd, hvis hun selv skal sige det, men det eneste, der virker. Desuden synes hun, at det hjælper at løbe med musik i ørerne – gerne noget dårligt techno musik med en god bas, da det virkelig sætter fut i løbeskoene. Selv startede hun ud med en masse små ture, hvor hun skiftevis gik og løb, indtil hun til sidst kunne løbe hele ruten uden gåpauser. Det krævede en del ture, men efter at have nået sit mål, blev hun motiveret til at nå endnu mere.

.

stin6

Oprindeligt havde Stine sat sig det mål, at hun gerne ville kunne løbe 5km uden pauser, men efter at have kunnet løbe 8km, så 10km, 12km og til sidst 15km uden gåpauser, fik hun tanken; Hvorfor ikke lige nuppe et halvmarathon oveni? Hun meldte sig til Motorvejsløbet i Silkeborg og så var der ingen vej tilbage.

Desværre nåede hun aldrig så langt; der kom nemlig en fertilitetsbehandling i vejen, men et halvmarathon.. Det skulle hun altså gennemføre! Derfor aftalte hun med løbemakkeren, at drømmen skulle realiseres inden.

“Det gik rigtig godt i starten, men blev selvfølgelig hårdere og hårdere jo flere kilometer vi fik i benene. Min løbemakker var rigtig god til at presse mig, når jeg var ved at give op. Jeg kunne ikke have gjort det uden hende. Det var en kæmpe sejr og lettelse, da vi endelig havde løbet 21,2km i tiden 2 timer, 11 minutter og 4 sekunder. Min krop var helt færdig og da jeg kom hjem, gik jeg direkte i seng og sov et par timer”

Bloggen gav desuden også Stine en klar forpligtigelse; hver uge lavede hun en opdatering på ugens træning, samt hendes fremskridt. Foruden at føle forpligtigelsen endnu mere til at få trænet, så var det også her, hun kunne få sine tanker ned på skrift og billeder i forhold til projektet.

.

stin3

Selvom Stine nu er kommet i mål, så fortryder hun alligevel lidt måden hun greb det an på, hvad angår indtaget af mad undervejs i projektet; hun valgte at gå all in og var virkelig hård ved sig selv. Hun trænede hver dag, spiste ikke nok, gik ofte sulten i seng og fik ingen former for usunde sager. Når hun tænker tilbage, tror hun, at hendes krop skreg efter mad og afslapning og derfor vil hun bestemt ikke anbefale nogen at gå så hårdt til værks, som hun selv gjorde.

“Jeg spiste fx ikke slik i 3 måneder – jeg forstår ikke, hvordan jeg kunne”

På intet tidspunkt følte hun sig fristet til at give op. Hun var blevet fuldstændigt bidt af det og kunne næsten ikke tænke på andet end at skulle tabe sig. Drømmen om den perfekte krop havde sat sig så hårdt fast, at hun slet ikke følte lyst til slik, kage og pizza og ej heller til at tage sig en slappert på sofaen.

.

stin4stin1

I august 2016 nåede hun så i mål og mere end det! Det oprindelige mål var at tabe sig 5kg, men som Stine selv udtrykker det, så ville mere have mere. Hun tabte sig 8kg og 60cm i alt fordelt over arme, lår, numse, mave og talje. Et utrolig flot resultat. Selv synes hun, at hun havde tabt sig lidt for meget og har derfor siden hen taget 3kg på igen. Hendes krop ser nu sund ud og hun er selv yderst tilfreds med hendes udseende.

“Jeg har bevist overfor mig selv, at jeg er viljestærk og stædig. Når jeg sætter et mål, så når jeg det også”

Efter at have været gået all in og været lidt for hård mod sig selv undervejs i projektet, har hun nu også opnået et sundt forhold til mad og træning. Selvom hun har været travlt beskæftiget med andre projekter i mellem tiden (bl.a. projekt baby og projekt bachelor), så har hun stadig spist sundt og varieret. Hun har i den grad også tilladet sig selv alt det usunde og har ikke én eneste gang gået sulten i seng siden. I den travle periode har hendes “træning” bestået af lange gåture frem for løb – her har hun ladet tankerne få frit løb og bare nydt naturen, hvilket har givet hende mere overskud i hverdagen.

.

Stines tips til at komme godt i gang med et vægttab

  • Pas på med at lade et vægttab kontrollere dit liv
  • Spis sundt og varieret og gå ALDRIG sulten i seng
  • Tillad dig selv at spise usundt en dag om ugen – det bliver altså for surt at nægte sig selv snolder
  • Få evt. en træningsmakker – det holder motivationen oppe og i kan holde hinanden i gang
  • Skift pasta, kartofler og ris ud med grøntsager
  • Små tips som at stege i kokosolie frem for smør og lave kød i ovnen frem for at stege i fedtstof på panden
  • Drik masser af vand – start hvert måltid med et stort glas vand

 

Forrige Indlæg Næste Indlæg

RELATEREDE INDLÆG